Onderhoud of inspectie?
Onderhoud of inspectie?
Een onderhoudsbeurt bij een elektrische fiets omvat het systematisch controleren, smeren en indien nodig afstellen van diverse componenten. Dit kan bijvoorbeeld zijn, het controleren van remmen, versnellingen, bandenspanning en het smeren van bewegende delen. Een inspectie daarentegen richt zich specifiek op het identificeren van mogelijke gebreken of slijtage. Het is mede gericht op visuele inspectie dan op het uitvoeren van gedetailleerde aanpassingen of onderhoudstaken. Over het algemeen wordt aanbevolen om zowel reguliere onderhoudsbeurten als periodieke inspecties uit te voeren om de prestaties en veiligheid van de elektrische fiets te waarborgen.
Een Onderhoudsbeurt/inspectie.
Om een beeld te geven wat wij precies doen bij een onderhoudsbeurt zal ik een opsommig maken van de werkzaamheden die wij verrichten per elektrische fiets. Snel zal duidelijk worden dat dit per fiets verschillend zal zijn, simpelweg doordat de ene fiets intensiever gebruikt zal worden dan de andere. Ook het onderhoud wat men zelf kan verrichten speelt hierbij een rol.
Display:
Waar mogelijk worden hier contactpunten gecontroleerd en gesmeerd om corrosie tegen te gaan. Ook controleren wij of er een software-update nodig is. Zo ja, wordt dit direct uitgevoerd evenals zomer- en wintertijd wordt aangepast.
Accu:
Ook hier worden de contactpunten en de bevestiging gecontroleerd en gesmeerd waar mogelijk. Tevens controleren wij de accu op eventuele schade.
Zadelpen:
Controle en smeren van de pen in het frame.
Stuur/stuurpen:
Rechtzetten, controle en aandraaien van alle boutjes. Eventueel smeren van krakende delen.
Bel:
Controle op werking.
Balhoofd:
Controleren, smeren en afstellen van speling.
Bagagedrager:
Alle boutjes aandraaien en eventuele scharnierpunten smeren.
Standaard:
Smeren en controleren.
Voorvork:
Wanneer deze verend is, smeren afstellen en alle boutjes aandraaien.
Wielen:
Controleren op speling eventueel slag uit de velg halen en of naaf smeren.
Versnelling:
Afstellen en smeren. Een derailleur heeft een andere behandeling nodig als bijvoorbeeld een versnellingsnaaf maar in beide gevallen wordt er gekeken naar de juiste werking van de versnellingen.
Banden:
Deze worden gecontroleerd op de juiste spanning, slijtage en eventueel scheurtjes. Wanneer het nodig is deze te vervangen, kan de onderhoudsbeurt al heel makkelijk €100,- duurder uitvallen. Afhankelijk van het aantal banden en het soort band. Denk hierbij aan antilek, deze kosten al snel €45,- per stuk.
Verlichting:
Controle op werking en eventueel afstellen van koplamp.
Motor:
Controle op geluiden en eventueel nieuwe software.
Tot nu toe (2024) kunnen/mogen wij de motoren niet openmaken om de binnenkant te controleren. We kunnen alleen eventuele “vreemde“ geluiden constateren en hiervan melding maken binnen een garantie termijn.
Aandrijving:
Deze kan bestaan uit een ketting of riem. Beide worden gecontroleerd op slijtage en spanning. Mocht het nodig zijn wordt dit gesmeerd en op de juiste spanning gebracht. U als klant kan de ketting of riem prima zelf af en toe even smeren. Wij leggen u graag uit wat daarvoor nodig is en hoe/wanneer dit gedaan dient te worden. Bij deze controle horen uiteraard ook de tandwielen. Wanneer dit versleten is vervangen wij meestal het tandwiel voor/ achter en de ketting of riem. Ook hier is al snel een kostenpost van €100,-/€140,- gemaakt. Wel is hierbij al heel snel te merken dat de actieradius van de elektrische fiets weer toeneemt. Een versleten aandrijving zorgt al snel voor een verlies van 10%.
Pedalen:
Controle op speling en slijtage van het contactvlak. We willen uiteraard niet dat u van de pedalen schiet bij vochtig weer.
Assen:
Steekassen worden gecontroleerd, eruit gehaald en gesmeerd.
Remmen:
Hierbij worden de remblokdiktes gecontroleerd en eventueel vervangen. Remleidingen/kabels worden gecontroleerd en eventueel voorzien van een nieuwe kabel of olie. Ontluchten is hiervan ook een onderdeel. Schijven of remvlakken van velgen worden gecontroleerd op dikte en/of slijtage.
Sloten:
Controle op werking en smeren van bewegende delen.
Spatborden:
Uitlijnen en controle op speling.
Alle boutjes en moertjes worden behandeld met vaseline en de gehele fiets wordt met een droge doek schoongemaakt.
Op het allerlaatst maken wij een proefrit en wanneer wij tevreden zijn zullen we u berichten.