Actieradius; hoever kan ik met mijn accu?
Ik zal een aantal factoren noemen:
- Weersomstandigheden (wind, regen, temperatuur);
- Berijder van de fiets (gewicht, lengte, fysieke conditie);
- Wegdek/terrein (glad asfalt/gravel, heuvels, vlak land);
- Staat van de fiets (aandrijving, bandenspanning);
- Accucapaciteit (aantal Volt´s x Ah= Wh) bijvoorbeeld 36 Volt Systeem x 15 Ampère = 540 Watt/Hour;
- Leeftijd van de accu, deze nemen namelijk ook een beetje af na verloop van tijd;
- Rijgedrag (zware versnelling wegfietsen).
Ik denk dat het voor zichzelf spreekt hoe de bovenstaande factoren invloed kunnen hebben op de actieradius.
Wij maken nog weleens de vergelijking tussen accu en mens. Ik heb namelijk ook last van de wind of regen en zeker van temperatuur. Wanneer het kouder wordt beweeg ik minder soepel als wanneer het een graad of 20/25 is. En bij 30/35 begin ik de moed alweer te verliezen om lekker actief bezig te zijn. Slapen doe ik het liefst niet in een koude schuur, maar bij voorkeur met een temperatuur van rond de 20 graden. Zo is het ook met een accu, deze voelt zich het prettigst bij kamertemperatuur.
Ik heb hier een klein schemaatje op internet gevonden die ik u graag laat zien, let op, dit is een indicatie waarbij ik uitga van de meeste gunstige omstandigheden:
300 Wh - 80 km
400 Wh - 105 km
500 WH - 130 km
600 Wh - 155 km
750 Wh - 190 km
Meestal verkopen wij 2 fietsen tegelijk aan partners die vaak samen fietsen. Een veel voorkomend thema is dan ook dat men aangeeft dat de ene fiets verder rijkt qua actieradius dan de andere fiets. Ik denk dat als bovenstaand goed begrepen wordt er ongeveer 90% van de problemen of vragen hierover verholpen of beantwoord zijn.
Ik heb een tijdje terug gesproken met iemand van FIT (Flyer Intregrated technology) zij ontwikkelen de software voor de Flyer fietsen met een Panasonic of Pinion motor. En hij vertelde me dat hetgeen de display laat zien aan actieradius slechts een indicatie is voor de totale reikwijdte. De software maakt een berekening aan de hand van de laatst gereden 50 kilometer. Dus als de laatste kilometers veel heuvel op waren, zal het weer even duren voor de fiets weer een hogere actieradius aangeeft. Wanneer de accu´s helemaal opgeladen zijn en de teller op nul staat, zullen de beide fietsen nog steeds afwijken van elkaar. En nogmaals het gewicht van de berijder en weersomstandigheden spelen hierin een grote rol. Het constant vergelijken van 2 fietsen raad ik dan ook af. Geniet van de omgeving en weet dat met de accu´s van tegenwoordig hele einden gefietst kunnen worden. Mocht het zo zijn dat het een beetje eng wordt is het tussentijds opladen van een accu tegenwoordig geen probleem meer. Als u het dan nog niet vertrouwt kunnen we altijd de accu´s aan de diagnose hangen en eventueel, indien nodig, een claim leggen bij de betreffende fabrikant.
Goed om te weten is hierbij dat er vanaf de aankoopdatum 2 jaar garantie op accu´s gegeven wordt, 2 jaar, dus niet 2 jaar en een week. Klinkt misschien wat bot maar ook hier kunnen we de vergelijking maken met de mens.
Wanneer iemand ziek wordt of zelfs komt te overlijden is niet te voorspellen. Sommige leven gezond en vallen op hun 42e om, een ander rookt, drinkt en sport niet, maar wordt wel gezond hoogbejaard. Zo zijn batterijen ook een beetje; het zijn chemische processen die vakkundig aan elkaar gekoppeld worden en ook daar is toeval of pech niet uit te sluiten. Kortom zorg goed voor uzelf en uw accu, dan kunnen jullie samen oud worden….